Friday, May 14, 2010

20 minggu...

Pejam celik pejam celik...dah masuk 20mgu aku pregnant..xsangka,mase berlalu begitu pantas skali...hmm,anak ummi ni pun da semakin aktif...sampai bonjol2 perut ummi syg gerak2...hihihi...yg papanya pulak,nk jugak pegang...tp,bila pegang...baby cpt2 ilang...hihiih...syg anak ummi ni..main2 dgn papa yer...hikhikhik..

Minggu ni xbyk la perubahan yg ummi rase, cume tu la..anak ummi ni makin aktif...jap2 kalau ummi menyembang...mesti anak ummi ni kick...hiihih..tp kick2 manje je la..sesekali ummi terkejut jugak syg ummi ni kick...

Rase2nya ummi nk scan la mlm ni,anak pe la ummi ni..boy ke gurl ke...hiiihhi...sbb,ummi pun nk tau sgt2..bkn pe,ummi asik mimpi dpt anak gurl je...huhu...yg papanya dok ckp anak boy..mane2 pun ummi xkisah...janji anak ummi sihat...

Ni,perkembangan bg usia kehamilan 20 mgu:


Minggu ke-20. Pertumbuhan bayi dalam kandungan puan saat ini adalah agak perlahan kerana memberi peluang kepada paru-paru dan sistem penghadaman serta imunnya untuk matang. Saiz bayi ketika ini ialah kira-kira 25 cm panjang dan mempunyai berat dalam lingkungan 340 g.

Pigmentasi pada kulit kita mungkin berlaku dengan lebih ketara tetapi ianya akan hilang selepas bersalin nanti. Payu dara kita juga saat ini sedang menghasilkan kolostrum iaitu sejenis bahan cecair keruh (warnanya) yang berfungsi untuk membekalkan semua bahan yang diperlukan oleh bayi kita pada hari pertama selepas lahir. Jangan cuba memicit cecair itu.

Selain itu puan juga akan sering mengalami masalah gusi berdarah dan peningkatan keluaran cecair dari faraj. Sendi dan ligamen-ligamen badan juga akan menjadi kendur. Kita akan lebih kerap merasa sakit pada bahagian belakang badan serta ketegangan dibahagian lain.

*petikan dr : http://www.mengandung.com/newsletter/mynewsletter-feb2006.html


No comments:

Post a Comment