Wednesday, August 18, 2010

Kawan Ummi (Siti Shazleen @ Bonda Lyn) dah selamat bersalin...


Pada tarikh 16/08/2010 (Isnin), ummi mendapat berita yg x disangka2 dr nombor yg tidak dikenali...sms nya begini " Praise to The Almighty Allah..our baby was born 16th Aug 2010, 4.10pm, 2kg..normal deliver & breech flex..Thank you all 4 prayers, support n well wishes..Mr Irwan & Mrs. Shazleen.. "

Ummi mmg terkejut sgt bile dpt sms tu...pas tu..dlm hati terdetik...eh,xkan lyn dah bersalin?bkn ke due dia bulan dpn?berbagai2 soklan yg timbul bile ummi dpt sms tersebut...seakan tidak percaya..huhu..ummi terus telefon kawan ummi..utk memastikan yg khabar tersebut sahih...uhuhu...sungguh ummi x sangka...mmg benar,kawan ummi da selamat melahirkan baby beliau di Hospital Serdang...



Baby bonda lyn boy... (sama dgn anak ummi) berat 2kg je..sbb lahir dalam usia yg xbape matang lg...35mgu 4hr..ala..sebenarnya lg bape ari je nk genap 9bln..huhu..pape pun alhamdulillah,semuanya selamat...cuma bb bonda lyn kene pantau dalam "nicu" sbb baby kurang gula dalam darah...mcmane baby leh kurang darah?xtau la sayang..ummi pun xtau pe puncanya..huhhu...mase ummi call tu...menitis airmata kegembiraan dan kesyukuran x terhingga bile bonda lyn dah selamat melahirkan baby...alhamdulillah..syukur sgt...bkn pe,bonda lyn ni la kawan ummi semasa tempoh ummi hamilkan syg ni...segala pengalaman..kami share bersama...2 bile dpt tau..bonda lyn da bersalin..ummi menangis...xsangka bonda lyn bersalin dulu..hikhikik..pape pun,kalau cukup bulan...mmg bonda lyn bersalin dulu..tp saje bonda lyn sakat ummi..kononnya ummi bersalin dulu dari dia..ngee~

Ummi pun post la ucapan tahniah pada fb bonda lyn...rata2 kawan ramai xtau lagi...jadi sorg2 dok tanye ummi.."tul ke lyn dah bersalin"???ummi jawab..yer..dia da bersalin..ptg td kt Serdang...huhuhu...sume terkejut...hihihi...lyn2...pape pun jaga diri ye...jaga baby leklok..





Thursday, August 12, 2010

Dah 33 minggu rupanya...


Sekejap betul masa berlalu...rasenya mcm br je ummi ngandungkan syg...tup2 dah masuk 33 minggu dah...kalau kire2,tinggal 7 minggu je lg syg dok dlm rahim ummi ni...huhuh...perasaan ummi bercampur-baur tau..seronok (sbb nk tgk wajah comel yg sentiasa kick2 dlm rahim ummi)..berdebar (sbb ni 1st time ummi nk bersalin)...huhuhu..tp pape pun..ummi xnk pk yg bkn2...janji, sampai mase...ummi redah je..ummi redha...


Jadi...ummi sebagai persiapan utk menyambut kedatangan syg dlm idup ummi dan abi...kami dah beli segala2nya bg memenuhi kelengkapan barang2 syg...tgl tgu syg je...tp..ummi arap sgt2...syg kua la pas raye yer???jgn kua mase pg raya atau seminggu raya...huhuhu...kesian kt ummi ngan abi...tp,kalau syg nk kua gak..ummi redha je...hikhikhik :p


Kedudukan anak ummi pd minggu ni mcm gambar rajah di bawah ni:

Ni pulak sedikit sebanyak keterangan mengenai usia kehamilan ummi pada minggu ni berdasarkan website : www.kedokteran.info/tahap-perkembangan-kehamilan-trimester-ketiga.html



Ok, ni pulak perkembangan syg semasa dlm minggu ke 33 ni:

Umur syg 31 minggu sekarang. Panjang pulak kemungkinan mencecah 41 sampai 42 cm dan berat badan anak ummi 1,9 sampai 2 kg...huhuhu..last check berat syg da terlebih dr umur ni...huhuuh ..(2.38kg)..mcmane la tu ek?huhuuh...Tulang pulak sudah mengeras dan tendangan anak ummi semakin kuat. Tinggal 7 minggu je lagi...huhuh...

Tulang-tulang anak ummi semakin mengeras dan bergabung menjadi satu sehingga memudahkan janin untuk bergerak dan memasuki saluran ketika dilahirkan nanti (panggul). "Patut la ummi skrg ni kerap rase syg tendang2 ummi..nk2 kt dkt dada ummi nih..." Tulang ini belum berfungsi (bergabung) secara sempurna sampai saat remaja nanti, karena itulah tulang dapat tetap tumbuh seperti layaknya jaringan otak. Mata janin sudah dapat mengenali cahaya dengan berkonstriksi dan berdilatasi ketika terpapar oleh cahaya. Perkembangan paru janin hampir sempurna dengan lemak tubuh yang terus berakumulasi di bawah kulitnya untuk perlindungan dan menjaga kehangatan janin. Berat badan janin akan meningkat drastis dalam beberapa minggu terakhir sebelum dilahirkan.


Cairan ketuban mencapai level terbanyak pada trimester ini dan akan memiliki jumlah yang tetap sampai saat melahirkan tiba. Sejak minggu ini janin umumnya berada pada presentasi kepala, yaitu posisi cephalic atau posisi kepala di bawah. Namun apabila Ibu tidak mendapatkan posisi janin seperti ini di dalam rahim, masih ada waktu untuk janin berubah posisi. Umumnya dokter menganjurkan posisi tertentu agar janin memutar posisinya. Apabila janin tetap berada pada posisi sungsang di saat akan melahirkan natinya, dokter Ibu dapat merekomendasikan operasi sesar.

Ni pulak perubahan pada Ibu :

Pengukuran dari simfisis Ibu saat ini mencapai 33 cm dengan pengukuran dari pusat ke rahim mencapai 13 cm. Semakin besar rahim Ibu akan mempermudah terjadinya heartburn. Makanlah dalam jumlah kecil namun sering (6x/hari) dan pertahankan posisi tegak setelah makan dapat mengurangi gejala heartburn.

Terdapat beberapa pilihan untuk mengurangi nyeri di kala melahirkan nanti, diantaranya adalah teknik bernapas seperti yang diajarkan di kelas Lamaze, obat pereda rasa nyeri melalui suntikan, dan bius epidural. Obat untuk meredakan rasa nyeri akan diberikan oleh dokter sesuai dengan indikasi.




Monday, August 9, 2010

Set Barangan Bayi


Ari ni ummi nk says thanks a lot kt kawan ummi...kak noi..sebab dia bg hamper barangan johnson & johnson...alhamdulillah..rezki anak ummi la nmpk gaya...hihii...

Ni la..brg2 yg aunty noi bg kt ummi...lengkap kan?besar2 pulak tu..huhuh...leh wat stok sampai ujung tahun..hikhik...

Thanks a lot kak...terasa mcm da nk bersalin da bile nengok set hamper akak bg nih..huhuhu..




Friday, August 6, 2010

Permata hati yg bakal menghiasi dunia ummi...

Syukur alhamdulillah ummi panjatkan kepada Yang Esa kerana menganugerahkan si kecil yg sedang menghuni di rahimku ini...sudah 32 minggu (8bulan). Mlm td, 05.08.2010 (Khamis)..ummi dgn abi gi klinik Jamaeton..sbb nk scan anak ummi ni...pe la perkembangan terbaru anak ummi...hhihi..ummi x bese gi klinik ni...jd ummi sms kwn ummi..aunty kasha tuk tanye arah jalan ke klinik ni...hihi...aleh2..ntah mcmane..salah masuk simpang..leh tersesat sampai ke pasar borong Selangor..hukhukhuk..pas tu, ingat nk call la balik kawan ummi tu...tp kedit ummi lak x cukup..pas tu, cpt2 ummi call bonda lyn...hihihi..mule2 takut dia da tdo..tp mujur bonda lyn angkat..ummi pun tanye la direction...pas 2, bonda lyn pas kt suami dia...pas 2,ummi pun pas la kt abi..hihiih..

Setelah mencari,baru la ummi jumpe klinik tu..hihi..rupe2nya terlepas simpang...hihi..patut terlajak...pape pun, sampai2 je ummi terus g kt kaunter...ckp dgn org tu..nk scan baby...hihi..ummi wat la...lame gak la tgu giliran..dlm kul 10 lebih..baru dpt giliran utk jumpe doktor...





Dan..inilah hasil scan yg ummi dan abi dpt tgk...alhamdulillah...doktor ckp..anak ummi ni membesar mengikut umur minggu...so,due date pun insyaAllah..xlari...paling awal,ummi mungkin bersalin 3 mgu awal dr tarikh due...pape pun syg...arap2 kua la pas raye ye..bg ummi makan rendang nenek dulu..hihihi...syg anak ummi ni semangat...berat da 2.38kg tuk minggu ke-32...hmm...agak2 syg besar lg ke?tp..jgn besar sgt tau...cian ummi nanti nk teran...ihhihihi...