Saturday, September 4, 2010

Minggu ke-36 sudah...

Alhamdulillah..syukur ummi panjatkan padaNya kerana memberi peluang pd ummi utk mengandungkan anak ummi sehingga cukop bulan..dah genap 36 minggu ummi bawak anak ummi ni...sekejap sungguh masa berlalu...rase mcm br smlm je ummi disahkan hamil...

So far, ummi da mule rase false contraction seperti mana yg kawan2 ummi cerita...atau nama saintifiknya "Braxton hicks", ntah betui ke dak ejaan ni..huhuh...minggu lps ummi keje sehari je..gara2 sakit dibahagian bawah ari2 ummi..terasa menyucuk2...xcukop tu...ummi kene cirit-birit...pas tu..nk membuang...tup2...xada pun bahan buangan..sume tu latihan utk ummi bg persediaan mengalami kesakitan yg sebenar...yg ummi sendiri x pasti bile ummi akan laluinya...tp ummi harap,anak ummi kua la seminggu lepas raya ye?bg la ummi beraya puas2 dulu..br syg kua ye?hihihi...

Ummi rase bertuah sgt2 tahun ni..ummi dapat berpuasa penuh..insyaallah...ni pun da nk masuk ari ke-24 kita berpuasa syg...alhamdulillah..kuat sungguh anak ummi ni..terima kasih syg...kerana beri kerjasama yg baik utk ummi pose penuh...mule2 ummi rase x confident jugak...tp,syukur...berkat kesabaran...alhamdulillah...ummi dpt berpuasa penuh lg setakat ni...

Oklah, ni pulak sedikit sebanyak perkembangan syg pd minggu ke-36 :

Kulit bayi sudah semakin halus dan sudah menjadi kulit bayi. Lapisan lemak sudah mulai mengisi bahagian lengan dan betis dari bayi. Ginjal dari bayi sudah bekerja dengan baik dan livernya pun telah memproduksi kotoran. Saat ini paru-paru bayi sudah bekerja baik bahkan sudah siap bertemu dengan ummi dan abi @ ayah...ummi pun x pasti ayah ke abi..huhuu... Berat badan bayi 2400-2450 gram, dengan tinggi badan 47-48 c..Bayi sudah hampir sepenuhnya berkembang. Sewaktu-waktu ia dapat turun ke rongga pinggul ibu. Kulit bayi sudah halus sekarang dan tubuhnya montok. Apabila ia bangun, matanya terbuka dan ia dapat membedakan antara terang dan gelap. Sekarang panjang bayi sekitar 50 cm dan bobotnya berkisar antara 2500 hingga 4500 gram.


Mcm ni la kedudukan syg skrg dlm rahim ummi...menunggu bile2 mase je syg lnk kua dr rahim ummi..Semoga dipermudahkan segala urusan bersalin nanti..selamatkanlah kedua2 nyawa...aku dan bayi ini Ya Allah...amin.....

No comments:

Post a Comment