Thursday, June 24, 2010

Persiapan barang2 baby...

Alhamdulillah...minggu ni da masuk 26w ummi mengandungkan anak ummi...dan xsabar rasenya utk ummi melihat wajah comel anak ummi yg bakal menghiasi dan melengkapi kehidupan ummi dan abi...

Xada apa yg dpt ummi gambarkan sekarang ini melainkan kegembiraan ummi apabila bakal menimang kehadiran syg...bertuah sgt hidup ummi tau...hikhikhik..

Jadi,ummi pun dah mule sediakan beberapa barang utk syg nanti...ni salah satu yg ummi dapat sediakan untuk bulan ni..al-maklum la,gaji ummi ni bukannya banyak sgt...jadi ummi beli la yang mana ummi rasekan termampu dahulu...

Ummi surf internet..then terjumpe blog ni http://intanbabybutik.blogspot.com..dan ummi berkenan dgn set tilam kabu dia..jd..ummi pun tempah...insyaAllah,dpt gaji ni ummi beli tuk sayang...ummi pd asalnya nk sarung warna ijau ni...tp stok dah abis...jadi ummi pilih warna coklat...xpelah ek???hihiih...kurang2 same dgn warna umah kita...hihiih...

yg ni cute sgt...tp syg,dah xde stok...huaaaa....comey sgt...ada lady bird...

yg ni pun ummi berkenan...aleh2 last minit ada org dah beli..huaa...cian ummi tau...

sudahnya...ummi pilih yg ni je utk syg...xpe kan?comel jugak...hihihi...khas utk anak ummi..

Tuesday, June 22, 2010

26 minggu

Sedar x sedar dah nak masuk 26 minggu ummi kandungkan sayang...terase cepat sgt masa berlalu...sama la jugak dgn usia perkahwinan ummi dan abi yg da pun mencecah ke 7bulan..alhamdulillah...

Anak ummi pun dah semakin aktif dalam rahim...pantang ummi mengiring skit...syg bergerak..seakan2 menggeletek ummi..hikhikhik..kadang2 ummi gelak sorang2..syg2..pe la syg wat dlm tu kan?Ummi pun tertanya2...anak ummi ni jantina apa?Kawan2 ummi sume dah bertanya,syg ni boy ke gurl...tp ramai meneka boy...termasuk la nenek syg...hihii...xtau la ummi nk ckp...pe yg ummi leh harapkan...ummi xkisah...janji anak ummi sihat..sempurna..itu yg paling penting...

Cuma tu la...yg ummi perasan,ummi da xdpt nk tdo lena mcm dulu2 lg...hihih..mungkin disebabkan anak ummi yg kian membesar...ummi da mula merasakan xberapa selesa bila ummi tdo..kadang2 mengiring ke kiri..kadang2 ke kanan..sampai la keesokkan hari...huhuh..bangun2 je...anak ummi ni...dah bangun dulu...kick2 perut ummi...sempat jugak la ummi wat kiraan..alhamdulillah,hampir 6x syg gerak...kuat dan aktif tul anak ummi ni...xpe2...kurang2 ummi tau anak ummi sihat..alhamdulillah..

Tgk la..ujung minggu ni ke,ummi akan ajak abi gi klinik..nk scan jantina anak ummi ni..syg anak ummi jgn kepit2 ye syg..bg ummi dgn abi tgk jantina syg tau...hihihi..rase rindu nk tgk gelagat anak ummi ni mase scan...arap2 dpt la tau...please ye syg???anak ummi baikkan???syg ummi dgn abi kan?janji jgn kepit2 tau...hikhikhik...syg2...comey je ummi tgk..

Kadang2 ummi terpikir...begitu sygnya ummi pada anak ummi dlm perut ni...ni br dalam perut..sok2 dah kuar...xtau la kan..mesti bertambah2 sayang...mcm tu jugak la dgn abi tau..hiihi..mgu ni abi shift malam..ummi lak rase bosan sorang2 kt umah...ummi tdo umah atok dan nenek syg...ada jugak la teman nk berborak2..hihihi...ahad lepas dah ummi tdo umah nenek syg,ummi xberapa sihat...ummi sakit2 badan...nk demam...pas tu..ummi makan epal ijau dlm peti ais...xlame tu..tekak ummi terase loya...huhuh..akhirnya ummi termuntah di sinki dapur...astagfirullah..ummi x daya sgt mase tu...ummi mtk abi belikan air oren twister utk ummi...alhamdulillah..pas da muntah tu..br badan ummi terasa ringan..tekak pun ok...cume tu la..pening xtahan sgt2...

Ummi gagahkan diri utk menjamah nasi...ummi tgk di atas meja ada lauk ikan masak kicap...ummi makan jugak...sbb risaukan anak ummi dalam rahim ni...ummi sakit xpe..jgn syg yg sakit...janji makanan sampai kt syg..huhuhu...br ummi sedar pengorbanan seorang ibu...huhuh...menyesal ummi dulu byk sakitkan hati nenek...huhuh...tibe2 rasa sayu...nk nangis...huhu...xpe2..lupakan kisah ummi tu..

Alhamdulillah..ari ni ummi da semakin pulih..cume pening skit2 je...arap2 syg pun mcm tu...

Tuesday, June 15, 2010

Perkembangan Minggu ke-25

Minggu 25

Bayi

Sel-sel otak pada bayi terus berkembang dan menjadi semakin kompleks. Tulangnya juga semakin keras. Kini, bayi semakin sktif belajar bernafas, menyedut dan keluarkan kembali cecair amniotik yang wujud di sekitarnya mereka. Sekiranya bayi tertelan terlalu banyak cecair tersebut, dia boleh tersedu.

Anda

Memasuki minggu ini, pelbagai perasaan akan timbul. Takut, gembira, gementar, suka, risau dan segala jenis macam rasa akan timbul. Jangan terlalu banyak berfikir. Cuba tenangkan diri dengan membanyakkan bacaan tentang kehamilan.

Wednesday, June 9, 2010

Jatuh tangga...

Ari ni nk cerita pasal kejadian isnin lepas (bersamaan 01 Jun 2010) ...huhuh..ummi mimpi ngeri sgt2...xtau la nape..sejak mengandung ni..ummi kerap sgt mimpi yg pelik2...tp mlm td paling ngeri...huhuuh...da mcm cite zombi pun ada...hukhukhuk..

Dlm mimpi ummi tu..ummi mimpi...yg ada sekumpulan manusia ni dah dirasuk syaitan @ hantu..dorang nk sesatkan manusia...jd ummi dalam kelompok yg masih belum dirasuk..dlm mimpi ni gak...ummi mcm byk sgt bace ayat2 suci al-quran...yg ummi ingat ummi bace ayat kursi...

Then,pas 2...ummi terus terjaga dr mimpi tu...huhuhu....bangun2 dah kul 6.40pg...ummi rase letih sgt nk bgn tdo..jd ummi pun leh lelap jap..huhuh..bangun2 dah kul 7.10pg..pe lg..kelam-kabut ummi dibuatnya..mase ummi nk turun tangga umah lak..ummi leh terjatuh...ingatkan ummi dah cecah ke lantai..rupe2nya ter'skip' dua anak tangga...huuhuh...ummi terjatuh..

Ummi da risau da mase ni...ummi jatuh dgn gaya mcm org pas score kan bola sepak..huhu...akibatnya..kepala lutut ummi bengkak..pas ummi jatuh tu..syg ummi ni bergerak byk kali...kesian anak ummi..mesi terkejutkan?mintak maaf sgt2 syg..disebabkan kecuaian ummi..syg terkejut...tp ummi bernasib baek...mujur syg xde pape...

Ummi risau...jadi ummi mintak pendapat kawan2 ummi dalam Fb.. 'Hospital Bersalin' perlu atau x..ummi nk ke klinik utk scan syg...kebanyakkannya suruh g..takut2 sayang ada pape..sebab terhentak...jadi..ummi pun kua gi Klinik Suzana dlm kul 12 tghr dari pejabat ummi...then..dalam 12.30 ummi sampai...seterusnya dpt giliran dlm 5minit pas tu..ummi pun cite kat Doktor tu...yg ummi terjatuh..huhuhu..doktor tu cakap.."macamane leh tejatoh ni"hhuh....xpe2...g baring..

Kemudian,ummi pun baring...doktor scan...lega hati ummi...tgk buah hati ummi ni tgh nyenyak tdo...jantung syg pun berdegup normal je...huhuhu...baru xsusah hati ummi ni...xpelah,ummi sakit xpe...janji syg sihat...cuma tu la...doktor cakap,syg dlm keadaan songsang...tp xpe..doktor ckp..syg akan pusing balik...Syg...pusing ye...jgn xpusing...ummi selalu doa padaNya..minta kedudukan syg dikembalikan pada kedudukan yg normal..amin..