Friday, July 23, 2010

Perkembangan pada minggu ke - 30



Bayi makin membesar, jadi ruang pada rahim semakin sempit dan bayi akan berkurangan dari segi gerakannya...


Mungkin, mcm ni la kedudukan syg dlm rahim ummi...

Wednesday, July 21, 2010

Apartment A-5-16

Bulan ni genap sebulan ummi dgn abi pindah di rumah baru ni..alhamdulillah,biarpun tinggi tingkat yg perlu ummi naiki...sekurang2nya ummi bersyukur..kerana diberi rezki dariNya utk memiliki rumah sendiri...xperlu susah2 nk menyewa dah..

ni pintu nk ke ruang balkoni...hihiih...


Ermm...ummi dgn abi pindah brg ke rumah ni skit2..al-maklum la..ummi ni x daya nk angkat brg berat2..jd yg ringan2 je la ummi mampu nk tlg abi angkat..cian kt abi..angkat sorang2...kadang2 ummi kesian sgt,ummi turun gak la 2x nek turun tangga sbb nk bg brg2 cpt loading dlm umh kita...hhuhuhu...



Abi ngah sibuk dgn pencuci lantai DAIA...hihiih...sori la syg,ayg xdpt nk tlg...bahaya tuk kesihatan kami berdua...tlg tgk je la...jwbnya...huhuh





Bermula dr mengecat...tampal dinding2 yg berlubang2..sampai la dah jd mcm skg ni..kami berdua susah senang buat same2...eh,lupe lak..syg pun ada..hihihi...




ni pulak dr pandangan hadapan,pintu masuk rumah...hihi...gambor ni amik dr view dapur...hihiih




Kalau x silap ummi, start dok umah ni pd 26/6/2010 (Sabtu)..tp ummi x tdo sgt lg mase ni..sbb abi keje mlm..jd bile malam je ummi tdo umah nenek...hehhee...bkn pe,ummi xbese lg dgn umh br...hikhikhik...betul2 ummi tdo kt umh ni,kalau xsilap seminggu pas tu..tu pun sbb abi dah ada..hihih...ummi pun nk ada teman..bkn syg je tau.. :)





















Tuesday, July 20, 2010

29 minggu 5 hari...





Hari ni merupakan minggu ke 29 + 5 hari ummi mengandungkan anak ummi ni...alhamdulillah,xde pape yg membuatkan ummi rase lelah atau pe saje...cume ummi kerap rase lenguh dibahagian tulang rusuk ummi ni...mungkin,anak ummi da makin membesar...da mule mengambil ruang2 dlm setiap inci rahim ummi...xpe syg..ummi redha...janji anak ummi ni bile dah dilahirkan menjadi anak yg soleh...dgr kata org tua...xbyk karenah dan patuh pada ajaranNya...amin~




Jadi...minggu ke 29 ni xbyk sgt perubahan yg ketara ummi alami...perut pun xbape besar sgt...sedang2 molek gtu..hihiihh...cume ini artikel yg ummi dpt share kt cni :



* Apa yg terjadi pd anak ummi minggu ni:



- berat janin kini sudah mencapai 1.15kg dan panjang tubuhnya kira2 mencapai 37cm..otot2nya dan parunya terus berkembang mematangkan diri, tengkorak kepala juga bertambah besar sebagai persiapan untuk berkembangnya otak yg terus terjadi...

- Untuk memenuhi kebutuhan nutrisinya, Anda harus banyak mengasup protein, vitamin C, asam folat dan zat besi. Dan karena tulang-belulangnya banyak membutuhkan kalsium, ermm...nmpk gaya ummi kene rajin meminum Anmum Materna, atau memakan keju, yogurt atau jus yang diperkaya vitamin.

Di trimester ini, sekitar 250 milligram kalsium akan diserap oleh tulang-tulang janin setiap harinya.




* Apa pulak perubahan pd diri ummi???


- Janin skrg sgt aktif...pada saat ini mungkin jururawat @ doktor akan mule meminta anda mengira pergerakan janin dalam sehari...seperti menendang...dan sebagainya..


- Keluhan-keluhan seperti sembelit dan ‘heartburn’ mungkin akan muncul lagi saat ini. Pada beberapa ibu hamil, ada juga yang mengalami gangguan seperti wasir. Ini terjadi karena (sebab pengaruh hormon) pembuluh darah di sektar anus melemah. Ini gangguan yang umum terjadi dan biasanya akan hilang setelah ibu hamil melahirkan. Jika terasa gatal atau sakit, cobalah kompres dingin, atau konsultasikan dengan dokter kandungan Anda. Untuk mencegah sembelit, makanlah makanan yang kaya serat, cukup minum air dan olahraga teratur.


Beberapa ibu hamil mungkin mengalami juga ‘supine hypotensive syndrome’ atau ‘sindroma terlentang'. Ini keluhan pusing yang muncul ketika Anda mengubah posisi saat tidur terlentang. Tekanan pada jantung menyebabkan perubahan tekanan darah. Cobalah Anda tidur menyamping daripada terlentang, dan bangunlah dengan perlahan (tidak tiba-tiba).






Set Tilam Kekabu + Sarung...

Alhamdulillah,ni merupakan brg kedua ummi beli kt online...mula2 rase takut jugak..ye la,kot2 kene tipu..tp ummi tawakal..tgk2 pd owner blog...jd ummi rase yakin..Ummi pun amik keputusan utk beli set tilam kekabu utk anak ummi ni...hiihi...dgn harapan syg selesa bile syg da keluar dr rahim ummi ni...xlame dah syg tau...ummi kire2...huhu...ada lg 10mgu je...hukhukhuk...perasaan ummi? Excited+Nervous+Takut...sume ada....tp ummi xnk pk yg burok2..ummi tau syg nanti kua..mesti comey..hikhihkihik..








K la...ummi sertakan gambar set tilam kekabu yg ummi beli online kt intanbabybutik...hihii..thanks kak ziela...balance rm2 tu nanti ana pk2 ek..either nk beli barut baby atau mcmane..hihhi..pape pun,ummi happy sgt2...actually set tilam ni dah lame ummi dpt...tp ummi lupe nk update dlm blog...huhuh...al-maklumlah sejak pindah umah ni...x berkesempatan nk update..ari ni br teringat nk update....ihihi





















Monday, July 12, 2010

28 minggu 4 hari...

Sekejap betul masa berlalu..sedar x sedar dah masuk 7bln 4hari dah ummi mengandungkan anak ummi ni...alhamdulillah.. Sepanjang ummi mengandung ni..ummi xde mengalami pape masalah yg besar...

Sabtu lepas, ummi dgn abi gi kelas antenatal di Hospital Pantai Medical, Cheras..ummi dpt tau pun dr kawan ummi...Nuruliza,dia la yg gi tau...so,ummi nk ucapkan terima kasih byk2 kt dia sbb bgtau pasal kelas ni..Byk yg ummi pelajari ttg kelas ni...

Kelas dibahagi kepada 5 sesi..sesi pertama mengenai proses sewaktu bersalin dan di dalam bilik bersalin...kelas kedua mengenai penyusuan bayi, sesi ketiga mengenai stem cell iaitu mengenai kepentingan penyimpanan darah dari tali pusat...keempat mengenai cara2 untuk mandikan bayi..dan yg terakhir mengenai pemakanan yg patut diamalkan sewaktu pregnancy..

K la..berbalik pd keadaan ummi pd minggu ni...ok? Ummi mcm bese,xde pape yg berubah pd ummi..cume perut ummi je semakin bolat...hihihi...sabtu lepas gak lps kelas tu,ummi g carrefour dgn abi..carikk buah cempedak..tibe2 rase nk makan cempedak goreng..hihii..alhamdulillah,ada rezki kita syg...dpt ummi buah cempedak tu..then,ummi g umah atok dgn nenek syg..goreng cempedak tu kt sane..dpt mkn ramai2..alhamdulillah...rezki di kongsi bersama..br nikmat..

Pas tu,ummi nk g solat magrib..kebetulan da kul 7.30ptg..then ummi nk buang aie kecil..tiba2 ummi nmpk ada lendir jernih + darah idup..melekat kt panties ummi...mujur x byk..ummi tanye kt nenek..nenek kata xde pape..so ummi pun x g klinik..

Tp..ari ni..isnin (12.07.2010) hati ummi x bape sedap bile teringatkan ttg darah tu..jd ummi tanye pd kawan2 ummi..samada perlu atau tidak ummi pergi ke klinik utk tanye pd doktor..kawan ummi,auntie lyn temankan ummi g ke Klinik Suzana...alhamdulillah..setelah menceritakan pe yg ummi sebut seperti di atas tu..doktor pun terus scan syg...takut2 kalau uri ke bawah..syukur sgt2...syg xde pape...cume tu la,doktor ckp serviks ummi mungkin terluka sedikit..sbb tu kua darah...huhu..permukaan dinding dia jadi lembut bile mengandung...huhuuh..malunya ummi...secara x langsung..semasa scan syg..doktor ckp...dah nmpk jantina syg...

Nk tau doktor kata pe?Doktor kata da nmpk "penyu"...hikhikhik..aunty lyn pun nmpk syg punye "bebird" tau..hihiih...syg ni x malu tau..hiihih....alhamdulillah,mmg betul naluri ummi...syg ni boy...ummi sms abi...ckp pasal syg...abi teka boy...hihi...ummi pun jawab la..betul...ummi pun cite kt abi..punye suke abi tau..dia kata ada "geng nk g mancing"...huaaa...syg nk ikut abi g mancing ke? Cian kt ummi tau..nanti...hihiih...pape pun..ummi happy sgt ari ni...kedudukan syg pun da normal...xmcm sebelum ni..ummi arap syg jgn beralih lg yer???

Syg sgt kt anak ummi ni....mmuah ^_^